Pages

February 2, 2011

aku mandikan kucing ku!

hari tu aku mandikan baby lulu. first time aku mandikan dea. ye la aku pon baru je lagi beli budok kecik tuh. sangat teruja sebenarnya pasal nak tengok camna perangai lulu masa mandi..macam dorelle ke or lagi teruk ke.. kalau dorelle mandi abes satu toilet dea pusing. mulut toksah cakap membebel macam mak nenek,.meeoow.. meeoow.. tah hape yg dea maki aku agaknya. kalut giler bila mandi..

meh nak share cara aku mandikan baby2 aku nih. so first step untuk mandikan kucing mesti lah panaskan air dan amek shampoo kucing letak siap2 dalam toilet.


ni shampoo depa khas utk kucing jenis bulu panjang
kendian, taruk air panas suku baldi dan campor kan ngan air paip. patu rasa, kalau berjaya mencelup tangan dengan selamat yakni x melecur tu tanda dah cantek la tu. kira suhu air tu tahap suam2 kuku la...dan dengan perlahan curahkan air tersebut pada kucing dimulakan pada bahagian tengkuk ke seluruh badan. careful jangan sampai kena muka kucing tu. lemas or terkejut dea nanti.

next step baru bubuh shampoo. gosok badan kucing tu sampai berbuih. sekali lagi di ingatkan jangan sampai terkena muka dan telinga kucing tu. gosok slow2 bagi dorang feeling. kalau dorelle mau nye amek feel? harapan! xde makna. tapi lulu besh. senyap je dea..pandai amek feel masa mandi.

tengah feel..
malu arhh!
saya suka mandi!
bila dah agak2 satu badan dea dah siap gosok, baru move kat bahagian kepala. gosok pelahan2 atas kepala. keep avoiding the face. gosok gak bahagian luar telinga dan bawah leher. jangan miss tengkuk k. pasal area tengkuk n bawah leher kucing adalah tempat istirehat parasit2 jahat. tapi jangan lama sangat lak masa bubuh shampoo tu, takut kesejukan lak dorang. kemudian baru siram air. gosok pelahan-lahan n pastikan badan kucing tu bersih. tak tinggal sisa2 shampoo.

last sekali cepat2 balut kucing ngan towel. kalau dea meronta sikit pandai2 pujuk. balut ngan towel n peluk kucing. biar bersatu haba badan korang ngan kucing. elehh buat2 x taw lak. macam movie omputeh la. asal badan sejuk je kena maen peluk2. jangan korang g layan feel sorang2 p peluk kucing tu lama2. xpasal kene cakar.

pastu letakkan kan kucing ditempat yang kering, lap badan dorang sikit-sikit. dengan secara semulajadi kucing akan menjilat bulu dorang utk kering kan badan.

sekali tengok dah macam alien
ttrrrr...! sejuk!
jilat bulu kasi kering ye sayang
sorry syg..mummy xde hair dryer. nex time mummy beli yek. dulu masa mandikan dorelle aku just lap2 n bagi dea jilat sampai betul-betul kering badan dea. so xde la aku beli benda tuh. tapi lulu ni bulu lagi panjang dari dorelle. so kalau guna hair dryer lagi cepat leh kering. ermmm....

dorelle yang dah siap jilat bulu sampai kering
aku mandikan dorelle dulu baru lulu. tu yang kene kurung sat dalam sangkar. supaya dea x dok nyebok sakat lulu. hehe

lulu dah wangi...x masheemm lagi!
feeww! what a day. mandikan baby2 nakal aku nih buat aku penat. tapi kebersihan dorang amat penting supaya dorang sehat n happy selalu! :)

0 comments:

Post a Comment