Pages

January 23, 2011

status tunangan orang..

saya dengan ini mengisytiharkan saya mau kahwin dah! haha. first of all, just nak sentuh sikit, hari tu aku p tukar la status relationship kat lam facebook. dari in relationship to engaged. so ade la few of my friend tanya. siap ada yg congrats. hehe. tenkiu. adik aku pun bukan main pergi like status tu. anyway, kpd kawan2 yg dok tanya n dok pikir2 bila pulak la aku buat majlis pertunangan ni... hehe. jawapannya....


MANA ADA!

aku x buat majlis apa pun. xpayah. membazir je. cukup dengan syarat aku n en.tunang setuju untuk bernikah pada tarikh sekian-sekian. tunang ni x wajib pun dalam hukum islam ni. kalau korang nak taw, aku pernah dengar satu ceramah agama pasal hukum tunang ni. ustaz tu kata, bila si lelaki cakap 'saya nak ambil awak sebagai isteri saya' dengan ikhlas dan sebetul-betul niat,  dan pihak perempuan membalas 'saya setuju untuk menjadi isteri awak' dengan sebetul2 niat, maka kira dah bertunang la.

pertunangan adalah istilah yang digunakan dalam masyarakat yang berarti bahwa seseorang telah terikat janji dengan orang lain dengan maksud untuk menikah nantinya.

percaya tak kalau aku cakap kadang2 orang melayu ni dah bertunang tanpa sedar? xkesah lah even dalam  phone pun, lelaki tu cakap nak ambil si perempuan tu jadi bini dia, n perempuan tu bersetuju (kedua lelaki-perempuan tadi berkata beserta niat bersungguh2 dihati) maka hukum dah jatuh bertunang.n tak boleh kalau perempuan atau lelaki tadi bertunang plak dengan org lain.. so cuba ingat2 kan balik ada tak korang mengalami conversation mcm ni atau yang semaksud dengannya?  


Hadis Rasulallah saw yang mafhumnya: " tidak halal bagi kamu penjualan di atas penjualan orang lain dan tidak halal bagi kamu pertunangan di atas pertunangan orang lain".
Mengikut hadis ini kita faham bahwa kita tidak dibenarkan oleh syarak untuk meminang seseorang wanita / laki pabila wanita / laki itu sudah dipinang orang.


n ni plak ceramah yang aku dengar tu,.
 


jadi, faham x? xpayah le nak bermajlis sampai satu bas datang, siap hantaran ape bagai. ikut pandangan aku dari ikat lama2 tunang baik terus nikah. sebab majlis tunang ni adat je lebih. ini pandangan aku la. jangan lak korang yang dah buat majlis tunang ckp aku kritik ke ape..huhu. saja nak share ilmu pasal tunang ni.


tapi masa tengah google2 tadi terbaca lak satu entry pasal apa hukum kalau hebahkan pasal pertunangan. erm..yg ni aku xnak ulas panjang. cuba check link ni. http://sarahsayangjiman.wordpress.com/2009/08/25/hukum-menghebahkan-tunang/ leh baca n nilaikan sendiri.

so, aku dah menjawab soalan2 korang berkenaan status engaged aku kan?

1 comments:

Anonymous said...

salam..

moga awk berbahagia selalu..

**bangga menjadi orang pertama yg follow blog awak..ini..

****1

Post a Comment