Pages

December 5, 2010

jerit je?

ok kali ni entry aku nk ngomel psl perangai mak cik-mak cik yg sgt2 menjengkel kan aku. bukan semua la kan ade certain je yg mcm ni. klu korg pikir part ngumpat tu x payah ckp. dah mmg sebati dalam diri org melayu. ni fasal lain. al kisah nye begini....

semalam aku nak g pasar. dah tu kompem la aku kene g kete start enjin kan n sambil tunggu enjin running jap aku g buang sampah, lalu la depan makcik2 dok bersidai tgh borak2. mase yang same ade ramai bebudak kecik dok main lari2 berhampiran ngn makcik2 tadi la kan. pandang aku buat muka lak makcik2 ni..haihh..org melayu.. aku pon lalu je la sebelah mkcik2 tersebut sambil mata aku pandang budak2 yg tgh main kejar2 ke ape tu tah..

lepas ak dah buang sampah aku nak kembali ke kereta, ade satu keta gabak gile avanza ke hape tah jenis mpv lalu depan aku. masa tu makcik2 tadi masih lagi dok menyembang. n masa mpv tuh dok lalu depan budak2 yg tgh main tadi ade sorg budak pompuan dok berlari mcm kejar keta mpv ni. owner keta tu nak masok parking, mase dea libas nak masok tu la bdak pompuan ni g berlari kearah keta mpv tu.

ok. persoalan nye ape yg terjadi lepas tuh? ape makcik2 tu punye reaksi?

diorang JERIT je. adawiyah! adawiyah! nama budak pompuan tu kot kan. tapi bontot gabak dorg tak bergerak seinci pon dari batu tmpat dorg dok bersidai tu. still gak duduk smbil terjerit panggil nama budak adawiyah tu.

hello! si adawiyah ni umo dalam anggaran 4 tahun ok. bukan dea paham. mujur ade sorg budak lagi g kejar kan tarik si comel adawiyah tu jaoh dr mpv td. aku tgk keadaan mcm ni buat ati terbakar je. buat nye owner mpv td terlebih libas ke masuk parking cmne? budak tu dah lah kecik. ssh nak nak nampak tambah lak mpv tu tinggi.

masa aku kecik dulu, mak ayah aku tak kan bagi aku n adik2 aku berlari2 tanpa ada pengawasan kat kawasan mmg sepatot nye bkn tmpat anak2 kecil berlari. bahaya ooo... g main kat playground la wey!! buat nye ape2 jadi masa tu.. bukan mintak, tapi accident can happen. memang la makcik2 tadi ade berhampiran. masalah nye bukan cara
tengok kan aje nak awasi budak2 ni. nak lagi yg umor baru 4 or 5 tahun. pastu yg tak tahan nye leh sambung borak pas tengok si adawiyah ni ok. sikit pon x berganjak dari tempak lepak. ke budak adawiyah ni bukan anak salah sorg makcik2 tadi. diorg jerit nama budak tu pon pasal kenal je kot.

bila pikir cmni makin mendidih darah aku. klu betol mak budak adawiyah tu bukan di kalangan makcik2 yang tgh dok bersidai tu, so mana mak dea? slamber badak air je dea lepas kan anak dea sekecik tu main kat luar. nak harap kan saper tgk? abg or kakak dea yg x jaoh sgt pon perbezaan umor mereka?
huh! serius mcm harreemmm!

mmg bukan anak aku. tapi aku cukop syg budak2. aduiyaii..rasa nak bagi penampa kat makcik2 tadi pon ade. nasib xde ape jadi. buat anak pandai jaga malas,. sakit je hati.

so ini pengajaran kpd aku
ye la nnti ak mesti ade anak2 jugakkan. klu x nak bawak g main kat playground, tengok budak2 yg dok main kat luar umah. bukan tengok aje. perhati, berdiri di berhampiran n sentiasa alert. ni tidak,.borak x sudah. dah kena langgar ke masok longkang besar ke ape baru sebok nak menangis, x guna,. tapi klu dah awasi tetap gak jadi tu takdir. dugaan ALLAH nak bagi. tapi boleh fikir dan cegah kan?

love children they are lovely sweet innocent kids. still a kids. tak leh fikir matang. kita yg besar2 ni yg dah matang jgn pandang remeh. jgn assume everything just ok. menghasilkan anak suka..jaga, sambil lewa. jaga la elok2 amanah tu. haihh..!

0 comments:

Post a Comment